انقلابیونی که 60 ساله شدند
نصرت شاد نصرت شاد

جنبش دانشجویی غرب ، از قرص جلوگیری تا ارتش سرخ .

 

اعدامی عزیز،

مبارزه ادامه دارد.

در تابستان کوتاه آنارشی

شبهای باتون های دراز

شغل انقلابیون حرفه ای

بازی با دینامیت

هسته های انقلابی

تابوزدایی از خشونت

آرزوی آنان بود .

نظام خوک ها ، نظام اراده گرایان

انقلاب فرهنگی ، نابودی فرهنگ .

الهیات هم باید سکولار شود

ما همه چیز می خواهیم

و آنهم فوری !

تنفر را به انرژی تبدیل کنید .

ما همانهایی هستیم که

پدر بزرگمان به شما

اخطار داده بود .

سلول انفرادی جنایت است .

ما نمی خواهیم فقط مقاومت قانونی کنیم

بلکه مبارزه پیروزمندانه نماییم .

سنگهای برای پرتاب، دلیل نیستند

بلکه تنها زبانی که شما می فهمید .

بمب سازی ، دستبرد به اسلحه

روی چنگ های زورگو پا گذاشتن .

زنده باد ایرانی اهورایی

مرگ بر ساواکی هورایی

و هورا کش !

بیاد شعارهای دیواری .

 

اینها بخشی از شعرهایی بودند که جنبش دانشجویی غرب بین سالهای 1972-1968 در تظاهرات خود مطرح نمود . این جنبش با اعتزاض به حمله آمریکا به ویتنام آغاز شد و بعدها به غالب کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان رسید . امروزه اشاره میشود که از دل آن جنبش بود که حزب سبز آلمان ، جنبش زنان ، انقلاب جنسی ، سازمان چریکی ارتش سرخ ، کشف و رواج قرص های ضد بارداری ، جنبش هیپی ، لغو ازدواج اجباری ، کنفدراسیون دانشجویی ، و غیره بیرون آمدند . اکنون میتوان گفت که شورش دانشجویان، جنبشی ضد اتوریته و بخشی از یک مبارزه ضد امپریالیستی جهانی بود . مارکوزه و تئوریسین های مکتب فرانکفورت در میان رهبران آن جنبش نقش مهمی داشتند .  در حال حاضر غالب رسانه میپرسند که آن جنبش به کجا رسید و از اسطوره دانشجویی سال 68 میلادی چه چیزهای بجا مانده ؟ آن جنبش بخشی از بحران بورژوازی بعد از جنگ جهانی دوم در غرب بود . جذابیت آن جنبش به سبب نقش اتوپی مارکسیستی است . آنان میگفتند که قانونی بودن خشونت وابسته به بلوغ مبارزه طبقاتی در جامعه دارد چون در دمکراسی بورژوایی ، قوانین بازی را حاکمان تعیین میکنند . مارکوزه آنزمان از خشونت آزادی بخش میگفت . ضمیر شخصی " ما " نوعی رمانتیک جمعگرایانه بود . جنبش دانشجویی آنزمان را به کوشش برای بازگشت رمانتیک متهم کردند. آنها غالبا چپهای غیردگماتیک بودند که خواهان دمکراسی شورایی شده بودند . تحلیل طبقاتی  آنان آنارشیستی و یا مارکسیستی بود  . آنان سوسیال دمکراتها زا خائن به طبقه کارگر و در خدمت دمکراسی بورژوایی میدانستند . کتابهایی در باره مارکسیسم ، لنینیسم ، تروتسکیسم ، مائوئیسم ، آنارشیسم ، مکتب فرانکفورت ، ادبیات کشورهای جهان سوم ، فاشیسم ، کتابهای روانشناسی و تعلیم و تربیت ، تئوری انتقادی و غیره به تیراژی بالا رسیدند .

کتابی از روزا لوکزامبورگ با عنوان " نظریه عملیات و اقدامات غیرمترقبه و اضطراری "  که مبلغ  سوسیالیسم انقلابی و منقد لنینیسم و سوسیال دمکراسی کائوتسکی بود ، سالها در کنار آثار هربرت مارکوزه و تئوری های مکتب فرانکفورت ، در میان دانشجویان محبوبیت خاصی یافت . کاسترو ، کونک ویتنمای ، تروتسکی ، دوتشکه ، رابل ، و چگوارا ، از جمله دیگر رهبران سنیلیک آنان بودند .

در دیدار شاه از آلمان آنزمان ، ماموران ایرانی در لباس شخصی ، با هورا کشی ، با چوب و چماق به تظاهرکنندگان آلمانی حمله کردند که از طریق رسانه ها ، ساواکی های هورایی یا هورا کش لقب گرفتند ، و از دولت  وقت آلمان انتقاد شد که چرا اجازه داده همچون مامورانی ، دیدار شاه از آلمان را همراهی کنند و علنا به معترضین و دانشجویان حمله نمایند .


May 13th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي